5 sposobów na regenerację mięśni po treningu

Zmęczenie mięśni i całego organizmu, brak energii czy gorsze wyniki treningu – dostrzegasz taki stan u siebie? Jeśli tak, bardzo prawdopodobne jest, że i ciebie dopadło tzw. przetrenowanie. W praktyce oznacza to tyle, że nie dałeś mięśniom wystarczająco dużo czasu na regenerację. Zastanawiasz się, co zrobić, aby uniknąć takiego stanu? Oto 5 sposobów, które ułatwią Ci zregenerowanie mięśni po treningu.

1. Rozsądny plan treningów

Trening bez wytchnienia, dzień po dniu, może się wydawać najlepszym sposobem na utrzymanie ciała w doskonałej formie. Tymczasem, w rzeczywistości – twój organizm potrzebuje również odpoczynku między kolejnymi cyklami treningowymi. To czas, w którym twoje mięśnie się regenerują, a ty na nowo ładujesz baterie – tak, byś mógł zmotywowany i w pełni sił przystąpić do działania. Jak planować odpoczynek? Zasadniczo, mięśnie potrzebują ok. 24-48 h na regenerację. Dlatego nie powinieneś wykonywać ćwiczeń tych samych partii ciała dzień po dniu. Warto również po 2-3 dniach treningu zaplanować dzień wolnego i poświęcić go na wypoczynek.

2. Rozciąganie – element obowiązkowy

O rozciąganie mięśni warto zadbać zarówno na początku każdej sesji treningowej – aby „rozgrzać je” i przygotować na wysiłek – jak również po zakończeniu zasadniczej formy ćwiczeń. Stretching pomoże zmniejszyć napięcie mięśniowe i zmniejszy ryzyko powstania zakwasów, które również wywołują „zmęczenie” mięśni.

3. Posiłek po treningu

Zakończyłeś trening? Teraz pora dostarczyć organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Jeśli tego nie zrobisz, może nastąpić katabolizm, a więc rozpad tkanki mięśniowej. Będzie on efektem tego, że ciało po treningu musi odzyskać zużytą w jego trakcie energię. Jeśli nie będzie jej miało skąd pozyskać, zacznie spalać własne mięśnie. Dlatego upewnij się, że w ciągu maksymalnie dwóch godzin od zakończenia treningu, zjesz coś pożywnego. Posiłek bogaty w węglowodany, białko i zdrowe tłuszcze jest jak najbardziej wskazany.

4. Zadbaj o dobrą jakość wypoczynku

Zarówno w dni treningu, jak i wówczas, gdy robisz sobie przerwę pomiędzy kolejnymi cyklami, zadbaj o to, by zapewnić swojemu ciału dobre warunki do odpoczynku. Istotna jest przede wszystkim odpowiednia dawka snu. W trakcie, gdy śpisz, twój organizm (w tym tkanka mięśniowa) regeneruje się, a ty odzyskujesz pełną energię do działania. Każdego dnia powinieneś przesypiać ok. 7-8 godzin. Nie lekceważ tego!

5. Zadbaj o właściwe nawodnienie

Woda stanowi ok. 50-60% Twojego organizmu i odgrywa istotną rolę w jego prawidłowej pracy. Zawarte w niej elektrolity – wodne roztwory jonów magnezu, potasu, chlorków czy sodu – wspierają jego funkcjonowanie, w tym pracę twoich mięśni. To dlatego również osoby aktywne fizycznie powinny zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu – pamiętaj, że jego zapotrzebowanie na wodę wzrasta, gdy wykonujesz intensywne ćwiczenia fizyczne. Aby szybko przywrócić prawidłowy poziom elektrolitów, możesz sięgnąć po treningu po suplementy, takie jak Oryal.

Właściwa regeneracja mięśni po treningu to podstawa, jeśli zależy ci na dobrym samopoczuciu, zdrowiu oraz efektywności pracy na siłowni. Zadbaj więc o nią od podstaw.

Oryal - youtube