Jak sprytnie nawodnić organizm?

Twój organizm składa się w ok. 50-60% z wody. Dlatego właśnie prawidłowy poziom nawodnienia jest tak ważny dla zachowania zdrowia i życia. Woda znajduje się wewnątrz Twoich komórek, w płynach ustrojowych, płynach otaczających tkanki oraz w naczyniach krwionośnych. Aby organizm mógł pracować bez zakłóceń, zawartość wody powinna utrzymywać się na stałym poziomie. W ciągu doby zużywasz średnio 2500 ml wody, a część tracisz m.in. w procesie parowania (oddychanie, wydzielanie potu), a także z moczem oraz kałem. Wraz z wodą organizm pozbywa się również cennych elektrolitów.

Właściwy poziom elektrolitów pozwala na sprawną pracę układu nerwowego i innych narządów1 . Zmniejszenie ilości elektrolitów może skutkować pojawieniem się problemów z koncentracją, sennością, ogólnym osłabieniem, rozdrażnieniem, problemami z zapamiętywaniem – to niektóre symptomy, które świadczą, że mogło dojść do zmniejszenia się ilości wody i elektrolitów w organizmie. Gdy ich doświadczasz – postaraj się jak najszybciej wyrównać gospodarkę elektrolitową.

Jak uzupełnić elektrolity domowym sposobem, a zatem – nawodnić organizm? Najłatwiejszy sposób to po prostu picie wody. Ale uwaga! Przyjęcie zbyt dużej ilości wody w krótkim czasie może być szkodliwe.

Dlatego, gdy zależy Ci na tym, aby nawodnienie było szybsze i bardziej efektywne, sięgnij po elektrolity rozpuszczone w wodzie. Wodne roztwory jonów magnezu, wapnia, sodu, potasu czy chlorków.

Przyjęcie elektrolitów pomaga:

  • usprawnić proces nawadniania organizmu,
  • wpłynąć na regulację gospodarki jonowej,
  • pozwoli pozbyć się objawów psychofizycznych takich jako osłabienie, senność – które mogą się pojawić przy nieprawidłowym nawodnieniu organizmu1 .

1 Potas, magnez i wapń wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego i mięśni, w tym serca.

Oryal - youtube