Jak dbać o mózg w dobie nowych technologii?

Wstajesz rano i sięgasz po telefon? Nie położysz się spać dopóki nie sprawdzisz, co nowego w social mediach? Ciągłe bycie online naraża Twój mózg na zbyt wiele bodźców, a to może powodować problemy z koncentracją i pamięcią. Jednak nowe technologie mogą też działać na twoją korzyść!

Trudno wyobrazić sobie życie bez Internetu. Dzięki niemu jesteś w stałym kontakcie z rodziną i przyjaciółmi, masz łatwy dostęp do usług i produktów, szeroko pojętej rozrywki i nauki. Ale jednocześnie spędzasz długie godziny w sieci, narażając swój organizm na wiele nieprzyjemności. Boli Cię kark od pochylania głowy nad telefonem, szybciej męczy się wzrok, miewasz kłopoty ze skupieniem uwagi i pamięcią.

Jak zwiększyć swoją motywację do nauki języka obcego?

Pamięć na wspomaganiu

Przed erą telefonów komórkowych zapamiętanie numeru stacjonarnego, dat urodzin znajomych, dat ważnych wydarzeń w kraju i na świecie, wzorów matematycznych czy liczenie w pamięci nie stanowiło żadnego problemu.

Obecnie wszystko możesz sprawdzić w smartfonie: każdą datę, definicję, poprawność pisowni, tłumaczenie słówka w obcym języku. Każdą datę urodzin możesz zapisać w kalendarzu. Co więcej, możesz też ustawić przypomnienie o nadchodzących wydarzeniach i spotkaniach.

Nie chodzi o to, aby demonizować nowe technologie, bo przecież te ułatwiają nam życie i pozwalają pracować efektywniej. Chodzi o to, aby zrozumieć, że warto robić sobie od nich przerwę i zmusić rozleniwiony mózg do intensywniejszej pracy.

Po pierwsze: wycisz się

Warto od czasu do czasu zostawić smartfon w domu, by odciąć się od bodźców i informacji, którymi bombarduje nas Internet. Pobądź w świecie pozacyfrowym. Pozwól sobie na chwilę relaksu. Nieważne, czy będzie to aktywny czy bierny odpoczynek. Idź na spacer do lasu, pobiegaj, poczytaj książkę lub pobaw się z kotem.

Możesz też spotkać się ze znajomymi na planszówki, ale umówcie się, że żadne w was nie będzie w tym czasie korzystać z telefonów. Zrób coś, co sprawia Ci przyjemność i pomaga się zrelaksować.

Trening mózgu - na czym polega?

Po drugie: korzystaj z nowych technologii z głową

Nie pamiętasz, jak nazywa się stolica Mongolii? Zanim sięgniesz po telefon, aby zapytać Google, poszukaj tej nazwy w swojej pamięci. Każdy uczył się nazw państw i stolic na lekcjach geografii, podobnie jak tabliczki mnożenia na matematyce. Ta wiedza została przetworzona, skatalogowana i zarchiwizowana w naszym mózgu. Wystarczy sięgnąć trochę głębiej.

Chcesz podliczyć wydatki? Zamiast wystukiwać cyfry na kalkulatorze, weź kartkę i spróbuj policzyć wszystko „pod kreską”. Prostsze działania wykonaj w pamięci.

W podróży GPS to bardzo przydatne urządzenie. Jeśli jednak korzystasz z niego, poruszając się po własnym mieście, to znaczy, że polegasz na swoim smartfonie trochę za bardzo. Przywołaj w pamięci topografię miasta i spróbuj umiejscowić punkt, którego szukasz. Jeśli kojarzysz, w której jest dzielnicy i na jakiej ulicy się mieści, postaraj się dotrzeć tam „na wyczucie”. Jeśli ta część miasta jest Ci mniej znana, dokładną lokalizację sprawdź dopiero, gdy będziesz we właściwej okolicy. To świetne ćwiczenie na orientację przestrzenną.

Po trzecie: spraw, by smartfon działał na twoją korzyść

Krzyżówki i łamigłówki najlepiej rozwiązywać w formie analogowej. Tak samo grać w szachy, warcaby czy gry logiczne. Niestety nie zawsze jest na to czas, a jednak warto to robić. Z pomocą przychodzą wtedy nowe technologie.

Gry logiczne, quizy, gry strategiczne, rebusy, krzyżówki, a nawet puzzle dostępne są w wersji online. Możesz z nich korzystać w każdej wolnej chwili np. w drodze do pracy. To doskonała alternatywa dla social mediów.

Warto wiedzieć, że tego typu ćwiczenia na koncentrację, pomagają usprawnić procesy zapamiętywania, sprzyjają kojarzeniu faktów i sprawnemu liczeniu w pamięci. Możesz też wypróbować różne aplikacje na telefon typu brain training. Wystarczy kilka minut dziennie, aby zauważyć różnicę. Dzięki nim zwiększysz efektywność pracy i nauki.

Oryal - youtube